Open Mureș - interviu cu dl. Călin Borda

openmures2017_01

În perioada 29 septembrie - 1 octombrie a avut loc Open Mureș, concurs pe echipe din cadrul Campionatului Național. Competiția s-a desfășurat pe râul Mureș, cele 8 echipe prezente pescuind 3 manșe a câte 3 ore pe zona dintre Răstolița și Deda. Amănunte de la open ne-au fost oferite de domnul Călin Borda, participant și organizator al acestui eveniment.

Câteva cuvinte despre reuniunea pescarilor de la Open Mureș…

Călin Borda: Concursul l-am organizat sub egida AJVPS Mureș împreună cu membrii echipei Mureș Fly, din care fac parte Trîmbițaș Adrian, Buzaș Florin și Suciavă Daniel. Am avut 8 echipe, însă a lipsit un concurent și din această cauză s-au dat lucrurile un pic peste cap, pentru că nu am mai avut un arbitru pentru o echipă. Dar, până la urmă, s-a rezolvat, a arbitrat o domnișoară, prietena unuia dintre concurenți. În rest, openul s-a desfășurat normal, pista de concurs a fost râul Mureș, au fost 8 standuri și s-a pescuit 3 manșe de câte 3 ore.

Cum au fost vremea și apa?

Călin Borda: Vremea a creat ceva probleme, din cauza temperaturilor scăzute. Dimineața a fost destul de rece, dar ziua a fost însorită. În manșele de dimineață fiind frig, s-au prins și mai puțini pești, comparativ cu manșa de după-amiază. Cu siguranță temperatura a influențat numărul de capturi.

Săptămâna trecută Mureșul a fost destul de crescut, dar în ultimele 3-4 zile a scăzut brusc și s-ar putea ca și acest lucru să fi influențat peștii. Apa a fost curată, a fost OK, dar problema e că a scăzut vizibil, în fiecare zi. Oricum, populația piscicolă de pe Mureș e destul de redusă și eu consider că una dintre cauzele importante este prezența cormoranilor… au apărut pe Mureș în urmă cu 4-5 ani și s-au înmulțit de la an la an. În perioada toamnă-iarnă-primăvară, în momentul în care sunt înghețate lacurile, îi vezi zburând deasupra Mureșului în cârduri, se lasă imediat pe apă și fac prăpăd.

openmures2017_02

Cum s-a prins?

Călin Borda: În concurs s-au prins 96 de pești, majoritatea cleni, au fost și lipani și un singur scobar de 45.5 cm. Acesta a fost și cea mai mare captură, realizată de Leon Bumbu, prin care a câștigat și titlul.

S-a pescuit predominant la nimfă, la variante de pheasant tail, nu am auzit să fi fost un model care să fie o imitație câștigătoare. S-a pescuit și la muscă uscată, a fost un concurent care pentru prima dată a prins pești la un concurs numai cu muscă uscată și a prins majoritar cleni. La acest open nu s-au prins cleni foarte mari, cel mai mare clean a fost de 28,5 cm, în rest s-au mai prins clenuți, dar nu foarte mari… cred că scăderea temperaturii a influențat apetitul acestora. Totuși, ne așteptam să se prindă mai mult lipan, având în vedere faptul că în ultimele nopți a fost destul de rece, temperaturi ce au coborât în jurul valorii de 0 C.

openmures2017_03

Ce echipe au urcat pe podium?

Călin Borda: Pe primul loc s-a clasat Fly Fishing Dedicated, formată din Raul Tătar, Adrian Vlasiu și Gigi Hădăreanu, locul II a revenit echipei Fly Combat, alcătuită din Pop Adrian, Marius Neamț și Buciu Darius, iar pe locul III s-a situat Mureș Fly, compusă din Adrian Trîmbițaș, Buzaș Florin și Suciavă Daniel.

openmures2017_04

Câteva cuvinte despre gazde și organizare...

Călin Borda: Am stat la o cabană, o cabană privată pe care am închiriat-o, totul a fost în regulă și participanții au fost mulțumiți de condiții.

Este primul concurs pe care îl organizez și cred că mă voi implica și în edițiile viitoare. Știam ce am de făcut în bună parte, pentru că i-am mai văzut pe unii dintre colegi când au organizat concursuri. Eu cred că m-am achitat cu brio de sarcinile pe care le-am avut. Sper că participanții au fost mulțumiți, dar, știți cum e, e aproape imposibil ca toată lumea să fie mulțumită, însă, în mare parte, a fost OK. Probabil că principala nemulțumire a fost legată de numărul de pești destul de mic care s-a prins anul acesta... și anul trecut am avut o asemenea situație, dar atunci condițiile meteo au fost dezastruoase.

openmures2017_05

Ce planuri aveți pentru anul viitor?

Călin Borda: În calitatea mea de consilier AJVPS sper să ajut cât pot de mult, împreună cu ceilalți colegi consilieri, la inițierea și realizarea acțiunilor legate de apele de aici. Anul acesta s-a pus un pic umărul la lucru și s-au făcut populari pe râul Mureș cu speciile care au putut fi achiziționate: crap, caras, șalău, știucă. Pe apele de munte am populat într-o primă acțiune cu 20.000 de alevini, după care am mai făcut o populare pe Răstolița cu 10.000 de alevini. Din păcate, pe unul dintre cele 3 pâraie pe care le administrează AJVPS Mureș, Gălăoaia, chiar pe brațul pe care am făcut noi popularea, pe firicelul acela de apă s-au făcut exploatări forestiere, ceea ce a cam dat peste cap tot ce am făcut noi acolo... Am fost de vreo câteva ori în celelalte locuri pe care le-am populat și alevinii au crescut, avem acum destul de mulți pești acolo. Pentru partea de ape de munte, pentru că de aceasta mă ocup eu, urmează să mai facem populări și în anii viitori, avem un proiect pentru câteva amenajări sub formă de mini-toplițe pentru ca acolo să poată puietul să crească. Anul acesta am observat că alevinii care au fost introduși nu au ajuns la dimensiunea pe care trebuiau să o atingă după un an de zile... am stat și am analizat un pic situația și am ajuns la concluzia că nu au destul de multă hrană, acesta pare să fie singurul motiv pe care pot să-l găsesc. În rest, încercăm să facem cât mai multe controale, pentru că în continuare ne luptăm, ca peste tot în România, cu braconajul, cu reținerea ilegală a peștilor, în special a celor sub dimensiunea legală, dar și cu depășirea numărului de pești reținuți pe apele de munte... Acestea, din păcate, au condus în mare măsură la sărăcirea apelor de munte, la scăderea populației piscicole în ultimii ani.