Referendum pe 9 decembrie?!

rosiamontana


Cu o lună în urmă citeam despre premiile Astra Film Festival 2012. Aflam de „Roșia Montană. Un oraș la marginea prăpastiei”, lungmetraj realizat de ziaristul și regizorul german Fabian Daub.

Filmul, un documentar observațional, prezintă problemele ridicate de proiectul minier de la Roșia Montană care au fost dezbătute pe larg în ultimii ani atât în România, cât și în străinătate. Regizorul nu are nici o intervenție verbală proprie, acestea aparținând în exclusivitate oamenilor de acolo: opozanți și susținători ai proiectului.

Prin obiectivitate, pelicula regizorului german reușește să ridice întrebări fundamentale despre relația om-natură, cultură-civilizație, tradiție și interese financiare. Controversatul proiect de la Roșia Montană își dezvăluie astfel implicațiile mult mai grave, dincolo de cele ecologice.



rosiamontana1
Roșia Montană. Un oraș la marginea prăpastiei” alături de filmul lui Tibor Kocsis „New Eldorado”, din 2004, reprezintă traduceri în limbaj cinematografic ale argumentelor raționale și emoționale împotriva proiectului canadian.



...





Însă, de câteva zile, s-a declanșat o nouă campanie media la nivel național care susține exploatarea cu cianuri și votul la referendumul din 9 decembrie!!! Mă frec la ochi și nu înțeleg nimic. Campania cu cei care vor „
decât să muncească” o știam, dar nu pricepeam nimic din chestia cu referendumul. Se mai pune de vreo suspendare???

Caut pe internet și aflu: Consiliul Județean Alba a hotărât realizarea unui referendum în 35 de comune și orașe din județ privind repornirea mineritului în Apuseni și deschiderea minei de la Roșia Montană.

Citesc și mă crucesc: 300.000 RON (3 miliarde de lei vechi) din bugetul C.J. Alba pentru referendum. Întrebarea de la referendum este sinonimă cu manipularea de cea mai joasă speță: „
Sunteți de acord cu repornirea mineritului în Munții Apuseni şi a exploatării de la Roşia Montană?” - cu variante de răspuns DA sau NU. În cel mai bun caz cei din C.J. Alba sunt deja afectați de cianuri din moment ce nu observă că sunt două întrebări ce implică necesar 4 combinații de răspunsuri. Referendumul nu este organizat la nivelul județului, ci doar în 35 de localitați din Alba, „circumscripții sigure” în care „s-a investit”, ca să mă exprim elegant.

Până mă lămuresc despre ce e vorba, mai intră reclama de câteva ori. Mă uit mai atent la „
povestea” lor... Unul se tot plimbă pe la intrarea unei mine (deși ar trebui să se plimbe pe malul unui lac cu cianuri), o doamnă curăță cu încredere un păstârnac (cu încredere deoarece în prezent nu conține cianuri), iar un electrician cu dinții încleștați se chinuie să recite un text scris de alții, cuvântul „minerit” repetându-se până la saturație (pentru a putea pronunța „cianură” trebuia să-și descleșteze puțin maxilarele).

Avem astfel o nouă campanie pro-Gold Corporation, de o insistență mediatică similară cu persistența cianurilor. Televiziunile mai încasează ceva bani din publicitate (sunt destul de nefericite cu veniturile din publicitatea electorală pentru că bugetele au fost sub așteptări) și, bineînțeles, nu abordează subiecte precum absurditatea și chiar ilegalitatea acestui referendum. Campania va continua probabil și după alegerile parlamentare în același mod aberant.

Ceea ce nu înțeleg este de ce Gold Corporation continuă să prezinte în același mod semigrețos neadevăruri hâtre poleite cu multă stângăcie, nu înțeleg de ce mulți se străduiesc să arunce în desuetitudine cuvântul „referendum” și nu înțeleg de ce foarte mulți dintre cei care au ceva de ascuns se comportă precum securiștii torționari: „
Echipa de filmare a lui Daub a fost mai tot timpul supravegheată de către angajaţi ai Gold Corporation, iar acei roşieni care şi-au vândut proprietăţile nu prea au stat de vorbă cu regizorul.” - Deutsche Welle


Roșia Montană. Un oraș la marginea prăpastiei - Trailer




New Eldorado - Tibor Kocsis

Partea 1/6


Partea 2/6


Partea 3/6


Partea 4/6


Partea 5/6


Partea 6/6