Două zile de antrenament în Slovacia - interviu cu dl. Adrian Vlasiu

Sâmbătă dimineața, o parte dintre membrii echipei României la Campionatele Europene de Pescuit la Muscă Artificială au ajuns în Slovacia. Timp de două zile, aceștia au efectuat antrenamente pe apele din zonă și au pus la punct primele strategii și tehnici. Adrian Vlasiu, căpitanul echipei României și, totodată, competitor, ne-a oferit duminică seara ultimele informații din Slovacia.

Cum a fost drumul, unde v-ați cazat și cum sunt condițiile de la pensiune?

Adrian Vlasiu:
Bună seara și îi salut pe toți cei care sunt alături de noi. Sâmbătă, după 7-8 ore de drum am ajuns, într-un final, în Slovacia. Drumul a fost destul de liber. Plecând cu noaptea în cap, am ajuns fără mari bătăi de cap.

Cazarea este excelentă. Țin să menționez că am urmat un proces laborios în selectarea pensiunii unde ne-am cazat. Pe lângă faptul că am dorit să fie situată la distanță egală de sectoarele de pescuit, pentru a face economie de timp și combustibil între deplasări, trebuie să ai și condiții pentru a face dezordine în casă fără a avea probleme. De cele mai multe ori venim cu echipamentul ud și murdar în bucătărie, în living am amenajat laboratorul de legat muște, acestea sunt lucruri obișnuite la un astfel de eveniment și de aceea am preferat să avem o locație mai retrasă, unde să stăm doar noi, fără să fim deranjați de alți oaspeți. Pensiunea în care suntem, situată la confluența râurilor Belá și Váh, este excelentă și din punctul de vedere al prețului, dar și al condițiilor de cazare.

Cum este vremea și cum sunt apele în care se desfășoară antrenamentele?

Adrian Vlasiu:
Vremea este bună, deocamdată ține cu noi. Duminică s-a înnorat puțin și, în anumite zone, a plouat. Peștii mănâncă foarte bine, mai ales pe vreme puțin înnorată. Sper că vremea se va menține la fel, deoarece unul dintre sectoare este situat pe râul Poprad, iar acesta este foarte sensibil la precipitații și se poate murdări foarte ușor.

Sâmbătă, de cum am ajuns, am mers direct la pescuit pe Poprad. Nu am mers nici măcar să facem check-in-ul la pensiune, ci am profitat de faptul că am ajuns devreme și am putut să prindem orele din manșa de dimineață, 9-12. De la primele lanseuri ne-am dat seama că tot ceea ce știm noi despre decență în materie de pescuit nu se aplică pe acest râu. Fără nici o exagerare, pe o distanță de maximum 20 de metri și în 30 - 40 de minute am prins în jur de 100 de lipani. Majoritatea erau între 25 și 30 de cm. Toată lumea a prins în draci și pe măsură ce au înaintat orele am putut stabili o strategie clară în ceea ce privește abordarea acestui râu. În realitate, când ajungi pe un astfel de râu, blindat de pește, ai un șoc - și vă spun la modul cel mai serios, că nu există atâția lipani pe toate râurile din România, la un loc, câți există pe râul Poprad. Practic, nu ești obișnuit cu atâția pești... efectiv, nu știi cum să faci să prinzi mai mult. În manșele din concurs pe standurile bune de pe Poprad se vor prinde sute de pești. Este evident că singura limitare a concurenților va fi timpul necesar măsurării. Dacă arbitrul se mișcă bine, în 3 ore poți puncta cu 70 - 80 de pești. La sfârșitul zilei de pescuit, antrenamentul putea fi descris în termenii unei orgii de prost gust, un fel de nesimțire dusă la extrem.

Duminică am mers pe Váh și am revenit la realitate. Am pescuit în afara zonei Catch&Release și s-a simțit imediat lipsa peștilor, dar și faptul că erau foarte pretențioși. Râul este foarte nervos, plin de bolovani și un curent foarte puternic. Cine nu stă bine la capitolul condiție fizică va avea dificultăți mari.

Dacă pe Poprad îți rupeai bețele în lipani, aici îți rupeai capul în bolovani. Am studiat zonele de concurs și, într-adevăr, standurile abundă de pește, spre deosebire de zonele de antrenament care au fost deja bărbierite sistematic. Pe Váh se vor prinde pești mari, de 40 - 50 de cm, în special păstrăvi. Ne-am întâlnit cu echipa Poloniei care avea la activ un păstrav de 54 de cm și numeroși lipani de 40 - 45 de cm, la uscate. Colegul nostru Zsolt a făcut show-ul zilei, capturând un scobar de peste 2,5 kg !!! Așa scobar nu am văzut în viața mea!

Pe Váh se pescuiește mult la uscate, plasate foarte lung, în amonte, cu leadere de 3,5 - 4,5 m, iar muștele au dimensiuni foarte mici, fiind legate pe cârlige de 18 - 24. Vă asigur că pescuitul la muscă începe de aici: un lipan de 45 de cm, la 25 de metri distanță, prins cu o muscă legată pe un cârlig de 20 și cu fir de 0.10... să reușești să îl aduci la măsurătoare nu e pentru oricine. Vor fi mulți concurenți care vor avea pești în lansetă, dar nu vor reuși să îi scoată din curent. Pur și simplu sunt incredibil de puternici, iar echipamentul e mult prea fin pentru ca să-l tragi razant pe apă.

Am discutam între noi și am comparat cu ceea ce se întâmplă în concursurile interne. Nu are nici o legatură. E ca și cum ai compara pe cineva care împinge căruciorul cu un pilot de Formula 1.

Care sunt primele impresii după cele două zile?

Adrian Vlasiu:
Îmi fac ceva griji pentru membrii echipei ce urmează să ajungă aici abia marți. Timpul scurt de pregătire și condițiile total diferite față de cele obișnuite vor face ca totul să fie o provocare contracronometru. De când am venit, pescuim într-una și legăm muște fără nici un fel de serbare câmpenească, așa cum eram obișnuiți la concursurile interne.

Ziua pescuim, aflăm ce funcționează, ce ne lipsește și, de cum ajungem la pensiune, ne apucăm de lucru. Îmi doresc să impun un program de minimum 7-8 ore de somn pe noapte și să nu exageram cu legatul de muște noaptea, nici măcar pe perioada antrenamentelor. Este foarte important să intrăm în concurs odihniți, cu mintea limpede și cu strategiile testate și bine însușite.

Avem muște cât încape. Astăzi am intrat în posesia mai multor modele autohtone, de la unii dintre cei mai buni legători din Slovacia. Este pentru prima data când pot să afirm cu certitudine că nu am nici o emoție în materie de muște prinzătoare. Echipa României are tot ce îi trebuie și doresc să vă asigur că moralul e ridicat și îmi dau toata silința să rămână la fel.

Câteva cuvinte despre membrii echipei?

Adrian Vlasiu:
Mă bucur că am început cu o partidă de pescuit atât de bună. Am ales bine strategia. Moralul este la cote maxime, deși este o diferență între moralul ridicat și iluzia medaliei de aur. Pentru aceasta mai avem de transpirat încă puțin.

Este dificil să împaci personalități și caractere diferite, să îi aduci pe toți la aceeași masă, să legi muște împreună fără să ai secrete. În calitate de căpitan îmi dau toată silința să îi împac pe băieți și să-i ambiționez să dea tot ce e mai bun din ei. Îi așteptăm și pe ceilalți doi membri ai echipei să ni se alăture în zilele următoare și să le spunem toate informațiile și noutățile pe care le-am aflat.

Doresc să subliniez încă o dată cât de norocoși suntem că avem niște pescari buni care ne vor asista atât pe durata concursului cât și în antrenamente. Este ca și cum ai avea două mâini drepte.

Vă mulțumim și revenim la dumneavoastră pentru noi informații.

Adrian Vlasiu:
Noi vă mulțumim pentru că sunteți alături de noi. Hai România!